Toetsing

Interview met: stafmedewerker toetsing Monique Diks

De afgelopen jaren scoort VUmc School of Medical Sciences steeds beter in de Nationale Studenten Enquête (NSE). En daar zijn we blij mee. Onze studenten zijn bijvoorbeeld erg enthousiast over het kennisniveau van de docenten, het communicatieonderwijs en de groepsgrootte van de  studiegroepen. Over toetsing zijn de geneeskundestudenten traditiegetrouw minder te spreken. En dan met name over het aantal toetsmomenten. Monique Diks, stafmedewerker toetsing van VUmc School of Medical Sciences begrijpt dat wel.

Belangrijk doel
“Toetsing blijft een moeilijk onderwerp voor iedereen. Niemand vindt het echt leuk om toetsen te maken. Maar ze dienen wel een belangrijk doel. Het is belangrijk dat onze studenten de stof zo goed mogelijk beheersen. Dat ze er veel tijd mee bezig zijn. De opzet van de bachelor is dan ook zo dat we ze flink laten leren en dooroefenen met vrij veel toetsmomenten.”

Onze studenten doen de PAK heel goed
“We sluiten elke cursus af met een toets, de CAT. Die kennis komt twee keer per jaar terug in de PAK, de parate-kennistoets. En die kennis komt weer terug in de landelijke VGT, de voortgangstoets. Daar doen onze studenten het heel goed op vergeleken met de rest van het land. Door het veelvuldig toetsen dat wij doen, hebben ze de stof al vaker geleerd. Dat lijkt zich dus uit te betalen. We hebben niet onderzocht of vaak toetsen ook echt bijdraagt aan die hoge score, maar het zou me erg verbazen als dat niet zo is.”

Goed bekijken
Goed, aan het aantal toetsmomenten is dus weinig te veranderen en met reden. Maar de rest van de toetsing dan? Diks:  “We kregen in het verleden wel eens terug dat mensen ontevreden waren over de vaardighedentoetsing, de STAT. Er zaten toch regelmatig wel verborgen kennis- en inzichtvragen bij. Per komend jaar starten we met een nieuw curriculum. Daarbij hebben we ook alle toetsvormen nog eens goed bekeken. De STAT zal nu bijvoorbeeld echt alleen nog vaardigheden toetsen. Zoals het hoort. “

En de komende jaren? Hoe ziet Diks die? “Als je naar de NSE kijkt, zie je dat de beoordelingen van 2015 hoger liggen dan die van 2014. Ik hoop dat de bijstelling van het curriculum beloond wordt en dat deze stijgende lijn zich voort blijft zetten. Ik denk het wel.”