Postdoc onderzoek en tutorschap bleek een gouden combinatie

TesselRigter_afbeelding_groot“Naast mijn carrière als wetenschappelijk onderzoeker (sectie Community Genetics) geef ik geruime tijd met veel plezier les aan jongeren. Na het behalen van mijn eerstegraads lerarendiploma voor het vak biologie en een korte carrière in het voortgezet onderwijs was ik blij dat ik mezelf ook op academisch vlak weer verder kon gaan ontwikkelen. Toen ik het onderzoek bij VUmc kon combineren met het tutorschap voor de eerstejaars bleek dit een gouden combinatie. Ik doe dit nu dan ook al weer bijna 5 jaar.”

“Ik krijg enorm veel energie om jonge mensen te motiveren en begeleiden in hun studie. Naast dat het mooi is om te zien dat de studenten meer inzicht krijgen in hun eigen leercurve, help ik ze ook te reflecteren op het functioneren van anderen. En dat constant bezig zijn met feedback geven en ontvangen houd mij ook scherp.”

“Een van de mooie momenten van het jaar vind ik altijd de eerste studiegroepbijeenkomsten: als een stel jonge honden wachten ze vol spanning op wat er komen gaat. En na de eerste week zijn ze vaak volledig uitgeput van alle informatie die ze te verwerken krijgen. Vanuit dat gevoel van overweldiging groeien echter al snel zelfstandige studenten, die in de loop van het jaar steeds minder begeleiding lijken nodig te hebben. En juist dán spring ik vaak weer in: Wat gaat er goed? Waarom gaat dat goed? Welke feedback heb je ontvangen? Kun je daar iets mee? Waar kun je nog groeien?”

“Aan de hand van de verzamelde feedback (van studiegenoten, docenten en mijzelf) en gesprekken over hun portfolio weten we vaak samen hele mooie leerdoelen te formuleren. En als ik ze dan aan het einde van het eerste semester aflever aan een van mijn collega-tutoren, hoop ik dat ze in ieder geval beseffen dat ze hun leven lang zullen moeten blijven leren.”

“Door de vele contactmomenten en de persoonlijke gesprekken is het altijd weer een beetje moeilijk om de eerstejaars aan het einde van het eerste semester los te laten. Ik kijk er nu al weer tegenop… Gelukkig heb ik er tot nu toe altijd - een enkele uitzondering nagelaten - het volste vertrouwen in dat ze op de goede weg zijn om een succesvolle studie te gaan volbrengen. En als je dan door de studentenevaluaties merkt dat ze het een fijne, leerzame tijd hebben gevonden, ben ik stiekem toch ook altijd een beetje trots op wat we samen bereikt hebben.”

Voorbeelden van feedback die ik heb ontvangen van studenten en waar ik vrolijk van word:
“De studiegroepen waren duidelijk en leerzaam, ook waren ze gezellig en dat is ook belangrijk!”
“De tutor zorgt voor een goede sfeer met de benodigde rust.”
“Mijn tutor is motiverend, en streng als het nodig is.”
“De tutor hielp op de goede momenten, maar gaf ook weer niet te snel de antwoorden weg.”
“Mijn tutor geeft ruimte om verder te denken” 

Tessel Rigter, postdoc onderzoeker en tutor eerstejaars geneeskunde VUmc