Studenten OnderwijsKwalificalificatie (StOK)

Geef je al onderwijs en wil je hier certificering voor? Of ga je onderwijs geven en wil je je hiermee zichtbaar onderscheiden? Meld je dan aan voor StOK!

10-08-2017 | 15:39

Ga je aankomend semester (semester 1 2017-18) onderwijs verzorgen? Dit is je kans om een professionaliseringsslag te maken en je met deze inzet zichtbaar te onderscheiden als toekomstig arts. VUmc lanceert medio september een nieuwe onderwijskwalificatie. Omdat het iets nieuws is zal dit in de vorm zijn van een pilot. Ben jij de eerste die hier de vruchten van plukt? 

Voor wie?
Het StOK-traject is speciaal ontwikkeld voor geneeskundestudenten in de bachelor- of masterfase van de opleiding die al (medisch) onderwijs hebben gegeven en dit aankomend semester weer gaan doen. 

Wat?
De StOK is een officiële onderwijskwalificatie binnen de geneeskundeopleiding van VUmc. Het programma is gericht op het verwerven van competenties op didactisch en onderwijskundig gebied. Er is veel ruimte voor eigen initiatief en invulling van het programma. Daarnaast wordt het doceren en begeleiden van groepen met de aangereikte handvatten makkelijker en nog leuker! De behandelde stof is interactief van vorm en direct van toepassing op de eigen onderwijspraktijk. 

Waarom?
Met het behalen van een StOK toon je aan je te willen inzetten voor kwalitatief goed medisch onderwijs en te streven naar eigen professionalisering. De StOK is een erkenning voor deze inzet, een goed startpunt voor de Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) en een investering in je carrière als arts. 

Hoe?
Tijdens het behalen van de StOK werk je aan diverse deelcompetenties zoals het ontwerpen, uitvoeren en beoordelen van onderwijsonderdelen, de eigen professionalisering en het uitvoeren van een onderwijskundig adviesproject (naar keuze), als verbetervoorstel van het eigen curriculum. 

Het StOK-programma:
De pilot start medio september 2017 (aankomend semester) en is een extra-curriculair programma. De essentie van het StOK-traject is ‘leren op de werkplek door te doen’. In feite ben je ‘gewoon’ aan het werk, met extra aandacht voor de eigen leerervaringen. Je verzorgt diverse onderwijs- en/of opleidingsactiviteiten blikt terug op de eigen onderwijservaringen. 

Het traject beslaat ca. 165 uur en bestaat uit vier onderdelen: 

  1. Modulaire scholing: de basismodule didactiek (6 avonden). Investering ca. 30 uur (incl. voorbereiding).
  2. Leren op de werkplek binnen de eigen onderwijs- en/of opleidingspraktijk. Investering minimaal 14 uur. 
  3. Intervisie en overige bijeenkomsten. Investering: ca. 27 uur. 
  4. Vrije keuze onderwijskundig advies traject. Investering: de overige uren. 

Kortom, de StOK: 

  • kent veel keuze vrijheid en eigen invulling 
  • biedt gegarandeerd verdieping in medisch onderwijskundige onderwerpen 
  • leidt tot een officiële onderwijskwalificatie binnen de faculteit Geneeskunde VUmc 
  • geeft jou de mogelijkheid om je, d.m.v. jouw enthousiasme voor onderwijs, zichtbaar te onderscheiden 
  • is een kans om naast de opleiding te werken aan eigen ambities en daarmee een springplank voor jouw toekomstige carrière als arts 

Ben jij de student in de bachelor- of masteropleiding geneeskunde, die het aankomend schooljaar gaat lesgeven, en die zijn ontwikkelingen op onderwijsgebied zichtbaar wil maken? Meld je aan! 

Aanmelden?
Aanmelden doe je door een mail te sturen naar docentprofessionalisering@vumc.nl (cc) met het ingevulde aanmeldformulier (het aanmeldformulier kun je hier downloaden). Let op! Aanmelding betekent niet automatisch dat je kan deelnemen aan het programma. Er zal een intake volgen. Voor meer informatie over de StOK kan je mailen naar N. van den Heiligenberg, coördinator StOK (n.vandenheiligenberg@vumc.nl).